Replot skärgårds hembygdsförening r.f.

Föreningen grundades i Vasa 1958. Den hette då Vasa skärgårds hembygdsförening och fungerade som en förenande länk mellan utflyttade skärgårdsbor.

Idag har föreningen medlemmar i både skärgården och på fastlandet och verksamheten kretsar främst kring Granösunds fiskeläge - ett museiområde som föreningen byggt upp på Kalvholmen i Södra Vallgrund.

På området finns elva gamla byggnader - en sytningsstuga och storstugan - Svennas stuga från 1800-talet, ett uthus med matbod och vedlider, ett fähus, ett loft, två båthus, en fiskarbastu, en strandbod och en snickarbod. Dessutom finns en större utställningshall, som bl.a. rymmer en pärthyvel.

Gamla hus kräver underhåll och det stora projektet för tillfället är takreparationer. Stugan har försetts med ett äkta nävertak, fähuset har ett präktigt vasstak och övriga byggnader får nya pärttak.

Föreningen firade 50-årsjubileum i juli 2008 och gav även då ut en historik med namnet I fädrens spår 50 år av hembygdsverksamhet. Boken kan köpas på Gros bokhandel i Vasa, på Sommaröhallen i Södra Vallgrund samt på bankerna i skärgården. Bokens pris är 25 €.
Museét är öppet för allmänheten under tiden 1.6 - 31.7, ti-sö 11-16. För grupper kan även andra tider överenskommas. Om ni vill besöka museét ring tel.  06-3527589, 0500-364795 (Vestergård).